سوییچ کردن گرافیک لپتاپ یکی از سوال هاییه که ذهن دارندگام لپتاپ رو درگیر خودش کرده اگر مطالب رو دنبال کرده باشید در پست قبل نحوه تشخیص مدل و مقدار حافظه گرافیک رو توضیح داده بودم که چظوری متوجه شیم که درایور گرافیکمون نصبه یا نه !! حالا الان می خوام نحوه سوییچ کردن بین دو کارت گرافیک رو توضیح بدم . 

سوییچ کردن گرافیک در لپتاپ یعنی چه ؟؟

فلسفه ی وجودی سوییچ از اونجا شکل گرفت که سیستم های لپتاپ توان تامین انرژی رو برای چیپ های مجزا مثل : AMD و Radeon نداشتن و چون هر چی بیشتر میگذره تکنولوژی و مدارات جدید و قوی تری در این چیپ ها به کار میره ، مسلما میزان انرژی و برق بیشتری رو میطلبه . حالا طراحان اومدن مفهوم سوییچ رو شکل دادن که از چیپ مجتمع برای کارهای دم دستی و از چیپ اختصاصی برای کار های گرافیکی قوی تر استفاده بشه . 

از اونجایی که چیپ اختصاصی بسیار قدرتمندتر و سریع تر از چیپ مجتمعه بنابراین مصرف باتری بالاتری داره . پس اولین نقطه ی قوت سوییچ کردن ذخیره ی انرژی لپتاپه و این تکنولوژی برای این روی کار اومد که مواقعی که نیاز به چیپ قوی بود ، چیپ قوی روی کار بیاد و مواقعی که بهش نیاز نبود چیپ اختصاصی روی کار بیاد . 

NVIDIA Optimus چیه ؟؟

این رو می تونیم در واقع همون ابزار سوییچ کردن بدونیم اما این نرم افزار بصورت هوشمندانه کار سوییچ رو انجام میده و زمانی که احساس کنه کاربر کار سنگین انجام میده بصورت خودکار کار سوییچ رو انجام میده و بنابراین دیگه کار سوییچ کردن بصورت دستی برای کاربر خسته کننده نمیشه . 

از لحاظ لغوی Optimus از Optimum گرفته شده و به معنای بهینه است که واقعا کار بهینه سازی رو به نحو احسن انجام میده و برای فعالسازی این تکنولوژی حتما باید درایور چیپ گرافیکی نصب باشه . این نکته رو در نظر داشته باشید که کارکرد چیپ NVIDIA در گرو نصب درایور چیپ Intel هست و تا زمانی که درایور Intel شما نصب نشه . سیستم اجازه نصب درایور NVIDIA رو نمیده . 

نحوه سوییچ کردن گرافیک های لپ تاپ

قبل از کار اطمینان حاصل پیدا کنید که درایور هر دو کارت گرافیکی نصب باشه بعد از اون در دسکتاپ راست کلیک کنید و به کنترل پنل NVIDIA بروید . 

پس از انتخاب اون برنامه باز میشه : 

شما در کنترل پنل انویدیا برای سوییچ کردن یه سری گزینه دارید . قبل از هر کاری در منوی بالا سمت چپ یه سری گزینه می بینید از بین اون ها Desktop رو انتخاب کنید و تیک گزینه ی Display GPU Activity icon on Notification canter رو بزنید . با این کار در منوی تسک بار پایین سمت راست بغل آیکون باتری لپتاپ آیکونی شبیه به پردازنده ظاهر میشه . (با اینکار می فهمیم کدوم برنامه ها در حال اجراست) ... و زمانی که انویدیا رو برای انجام نرم افزاری انتخاب می کنیم آیکون پردازنده عوض میشه و میزنه که چند نرم افزار رو در کنترل خودش داره . 

حال به قسمت Manage 3D Settings بروید . در قسمت Global Settings ما یک کادر انتخابی (Dropbox) داریم که سه حالت داریم : 

1- Auto-Select : حالتیه که به نرم افزار اجازه میده هر طوری که خودش صلاح میدونه کار سوییچ رو انجام بده . 

2- High Performance NVIDIA Processor : که گرافیک لپتاپ رو در بهترین حالتش میده

3-Intergrated graphic : که در این حالت گرافیک ضعیف تر میشه و عمر باتری رو بالا می بره . 

معمولا Auto-Select معقولانه تر به نظر میرسه . 

اجرای نرم افزار خاص با GPU خاص

اگر قصد دارید یک نرم افزار خاص رو با گرافیک قوی اجرا کنید از روش زیر استفاده کنید : 

- به قسمت Program Setting برید و نرم افزارتون رو از لیست انتخاب کنید و کمی هم پایین تر گرافیک مورد نظرتون رو انتخاب کنید . 

یا اینکه : 

روی نرم افزار راست کلیک کنید و  گزینه Run With Graphic Processor رو پیدا کنید و گرافیک مورد نظرتون رو انتخاب کنید . 

- وقتی در قسمت Global Setting گرافیک رو روی High Performance NVIDIA Processor میگذارید به dxdiag که برید می بینید که در قسمت Approx. Memory حافظه انویدیا اضافه میشه .